Jsem Váš online trenér

Chci se registrovat

Briliantové členství

Chci vědět více

Cvičební pomůcky

Přejít do e-shopu

Prohledejte si cviky

Neděle, 17. Červen, 2012

Výživa kojících žen: Jak se dostat po porodu zpátky do formy?


Období po porodu je pro každou novopečenou maminku velmi náročné a vyčerpávající. Kvalita mateřského mléka by měla být co nejlepší. Proto z velké části záleží na tom, jak se matka stravuje.

Výživa kojící ženy se zásadně neliší od výživy v běžném životě. Strava by měla být pestrá, vyvážená, bohatá na zeleninu a ovoce. Ovšem má také svá specifika, která jsou dána právě tvorbou kvalitního mateřského mléka. Z tohoto důvodu by kojící matky měly brát svou životosprávu vážně.

Další nepříjemnou věcí pro mnoho žen jsou nabraná kila získaná během těhotenství. Jak se jich zbavit? Jak se dostat opět do formy? Následující rady a tipy by Vám měly napomoci jak se dostat na svou původní váhu a cítit se dobře. Jak správně jíst v průběhu kojení a čemu se vyvarovat.

Rady a tipy pro kojící maminky

1. Nevhodné jsou exotické a cizokrajné plody. Mohou vyvolat alergii u kojence. Patří sem: kiwi, cizokrajné ořechy, ananas, citrusové plody.

2. Nedoporučuje se nesezónní ovoce a plodiny nezrající u nás. Nemají právě přirozenou dobu zralosti. Jsou pěstovány v nadmíru hnojené půdě (umělými hnojivy) a jsou sklízeny nezralé.

3. Omezte konzumaci bílého cukru, výrobků a pochutin z něj. Při zpracování cukru v těle se, stejně jako je tomu u bílkovin, spotřebovává vápník. Ten potřebujete při kojení ve zvýšené míře. Nedostatek vápníku (Ca) způsobuje: padání vlasů, kazivost zubů, celkovou únavu, deprese.

4. Cukr můžete také nahradit medem, rýžovou nebo ječmennou sladěnkou. Pochoutky si lze připravovat ze sušeného ovoce nebo z medu a celozrnné mouky.

5. Nedoporučují se pít 100% ovocné džusy (převážně citrusové). Mohou vyvolat alergii u kojence, pupínky, opruzeniny, nadýmání.

6. Pokud nemáte zvýšený cholesterol, můžete sníst i 1x denně 1 vejce (max. 7ks do týdne). Maso se doporučuje převážně z domácího chovu (představuje vysoké % živočišných bílkovin, vyšší % živočišných tuků – ty jsou těžce stravitelné). Při jejich zpracování v organismu dochází k odčerpávání vápníku a hořčíku.

7. Vyhýbejte se instantním „pytlíkovým“ jídlům a konzervám s přidanými látkami - aditivy. Způsobují alergie, opruzeniny a ekzémy u miminka.

8. Velmi opatrně s luštěninami (doporučuje se zařazovat do jídelníčku cca až v 3měsíci) a nadýmavou zeleninou. Způsobují bolestivé nadýmání dítěte. Nedoporučují se míchané zeleninové saláty (potom nevíte přesně, po jakém druhu zeleniny se miminko „osypalo“).

9. Jezte čerstvé plodiny. Jídlo připravujte ze surovin, které se brzy kazí, jsou živé a velmi hodnotné.

10. Konzumujte zeleninu a to velmi pestře: kořeny, natě, plody. Zejména zelené natě jsou velmi důležité jako zdroj vápníku a železa. Doma si můžete vypěstovat řeřichu, vojtěšku.

» Důležitá je: petrželová nať, pažitka. V polévkách vyvařujte  nať jarní mrkve, mladé listy květáku, kedlubny, brokolice… (ovšem jen ze zeleniny z vlastní zahrádky nebo v BIO kvalitě). Větší poměr zeleniny alespoň krátce tepelně upravujte. Je poté lépe stravitelná a nenadýmá (dusíme, krátce na oleji orestujeme do polosyrova, připravujeme nad párou).

» Pozor na : jakékoliv luštěniny, kyselé zelí, cibuli, česnek, hroznové víno, hrušky, perlivou vodu, květák, kapustu, brokolici, meloun, kořeněná a pálivá jídla. Pestrá, čerstvá a kvalitní strava (vynikající volbou je BIO kvalita) by měla zcela postačit potřebám vašeho těla i vašeho děťátka.

Jak se dostat zpět do formy? Dobré zprávy ..

1. Hned první den po porodu můžete být lehčí až o 4 – 7 kg (miminko, placenta a plodová voda váží nějaké to kilo). Zbytkem je uložený tuk, abyste měla dostatek energie pro kojení. Příroda to má dobře vymyšlené.

2. Kojením vydáte denně 2100 – 2500 Kj.

3. Dva hormony: leptin a serotonin, spolupracují na tom, aby se tělo dostalo do režimu hubnutí. Neví se přesně, jak leptin přesně působí. Je však jisté, že jeho hladina je během těhotenství vysoká. Je vylučován tukovou tkání a dává mozku signál k omezení příjmu tuků.

Po porodu hladina leptinu klesá. Umožňuje tak přeměnit nastavenou hodnotu organismu. Z toho vyplývá zrychlení metabolismu, který jede na „ rychloběh“, aby spálil větší množství kalorií než obvykle a dodal Vám víc energie.

4. Serotonin upravuje energetickou rovnováhu a pomáhá omezovat chuť k jídlu.

5. Povislé bříško skočí zase na své místo. Kojení způsobuje kontrakce dělohy a pomáhá, aby se vše vrátilo do původního stavu.

6. Zvýšená pohybová aktivita se doporučuje až pár dnů po porodu. Posilujte pánevní dno a ochablé břišní svalstvo. Ženy po porodu císařským řezem, by měly začít s aktivnějším cvičením, zejména s cviky na břicho, nejdříve po šestinedělí.

7. Výdej energie: Těhotné a kojící ženy by měly mít energetický výdej: 7560-10500 Kj za 24 hodin.

8. Jak hubnout v průběhu kojení? Doporučení dle norem redukovat váhu v průběhu kojení je cca 0,8kg/ měsíc.

Žádné drastické a rychlé hubnutí

Při odbourávání tukových zásob se mohou mnohaleté nashromážděné škodlivé a odpadní látky vylučovat do mateřského mléka. Říká se, že maminky po porodu mohou docílit perfektní ba i lepší postavy než měly před samotným těhotenstvím a dlouhodobě si optimální váhu udržet. Chce to jen dobrou motivaci a trochu pevné vůle.

Komentujte