Jsem Váš online trenér

Chci se registrovat

Briliantové členství

Chci vědět více

Cvičební pomůcky

Přejít do e-shopu

Prohledejte si cviky

Úterý, 20. Březen, 2018

Pěnový válec: Váš užitečný pomocník


Válečkování, rolování, neboli Foam Rolling využíváme k vyvolání změn naší tkáně. Nejjednodušší způsob použití pěnového válce je využití váhy vlastního těla. Prostě si na válec lehnete a válíte se po místě, které potřebujete uvolnit nebo prohřát. Zaměřit se můžete s pár výjimkami prakticky na celé tělo.

Jak to celé funguje?

Když zatlačíme, krev určená pro danou oblast se zastaví. Po uvolnění opět začne krev bohatá na živiny proudit k dané oblasti a tím ji ozdravuje. Využíváme cílený, systematický a kontrolovaný tlak, který má velmi příznivý vliv na svaly a fascie.

Proč pěnový válec používat?

Svaly i všechna svalová vlákna jsou obalena fasciemi. Sportem, nesprávným držením těla ve statických i dynamických polohách může dojít k mikrotraumatům a porušení fascií. Fasciální tkáň má při hojení zranění, tedy narušení svalové tkáně, tendenci ke zhušťování a zkracování. Tím dochází ke svalové ztuhlosti, zkrácenosti, a vytváření tzv. svalových uzlíků (trigger points), které mohou být velmi bolestivé.

Příslušný sval se stáhne a ztrácí elasticitu, poddajnost a funkčnost. Zůstane-li stažený, může postupem času dojít dokonce ke zhoršení jeho prokrvení. To vede ke ztrátě pružnosti a dalším navazujícím změnám, které se dále řetězí. Mohou být příčinou změn pohybových vzorů a dalších bolestí poměrně vzdálených od místa původní příčiny.

Správným používáním pěnového masážního válce pak můžeme ovlivnit proces hojení a také návratit fasciím a potažmo svalům jejich funkčnost a elastičnost.

Jaké jsou další benefity?

Jako součást rocvičky:

» zlepšuje krevní oběh,

» uvolňuje tkáně a zlepšuje jejich pružnost,

» zvyšuje pohybový rozsah.

Po cvičení:

» minimalizuje běžné pocity bolesti.

Jaké jsou kontraindikace?

Absolutní (v oblasti, kterou chceme rolovat)

» lokální poranění, otok, modřina (samozřejmě velká modřina),

» zánět, nádor (např. kostní forma – nerolovat svaly nad danou kostí).

Relativní (po poradě s odborníkem a nastavení individuálního režimu lze v některých případech aplikovat)

» osteoporóza, cukrovka (zvláště, pokud je spojená s poškozením periferních nervů – tzv. polyneuropatií), křečové žíly, hypertonie (vysoký krevní tlak, opatrně zejména u kolísavých forem) a těhotenství.

Typy válců

» S dutým plastovým jádrem – extrémně vysoká odolnost proti deformaci. Z pěnového masivu. Výhodou je nižší pořizovací cena.

» S hladkým povrchem – s výstupky. Jiný druh stimulace.

» Rozdělený povrch do zón – výhodu je širší nabídka výběru.

» Dle hustoty pěny – méně hustý se lépe přizpůsobí tělu. Více hustý se nepřizpůsobí.

Jaký válec si vybrat?

Můžete vybírat dle ceny, životnosti a komfortem. Rolování na měkkém válci bude pohodlnější, ale zároveň se nedostanete tak hluboko do svalové tkáně. Proto se měkké válce hodí pro začátečníky a sportovce s bolestivými svalovými problémy. Nevýhodou měkkých válců může být jejich nízká životnost, která je ale vyvážena nízkou cenou.

Tvrdé válce mohou být pro někoho bolestivé, ale na druhou stranu jsou prakticky nezničitelné. Válce s rozdělenými zónami, kde se střídají výstupky s rovnými plochami, jsou pak poměrně dražší. Takže záleží na Vás, dle jakého kritéria budete válec vybírat.

Jak válec správně používat

Rolování není jen o převalování se na válci. Má určitá pravidla a zákonitosti. Proto je zpočátku dobré spolupracovat s osobním trenérem nebo fyzioterapeutem, který má vzdělání a zkušenosti v tomto oboru.

Odborník vám poradí jak zaujmout správnou polohu těla. Současně dohlédne na to, abyste po celou dobu rolovali správně.

Je třeba rozlišit, jestli používáme válec na uvolnění bolestivého místa, jako rozcvičení před cvičením nebo za účelem regenerace po výkonu a tomu pak přizpůsobit rychlost a tlak.

Velmi důležité je správné dýchání.

Vnímejte pocity při rolování a rozlišujte mezi nepříjemným pocitem a bolestí. Zpočátku můžete vnímat nepříjemný pocit či mírnou bolest. Pokud však budete rolovat pravidelně, svalová tkáň se adaptuje. Rolování se stane příjemným zpestřením vašeho tréninku. Silná bolest však může signalizovat, že je něco v nepořádku. Může vést k obranné reakci organismu. Díky malým rozměrům válce pak můžete rolovat kdykoli a kdekoli.

S výběrem vhodného válce Vám rádi poradíme.

Komentujte