Neděle, 22. Leden, 2012

Dostaňte své srdce a plíce do kondice díky aerobnímu cvičení

Máte v úmyslu zlepšit kondici a udělat něco pro své zdraví? Zařaďte tedy pravidelnou aerobní aktivitu do svého života. Je prokázáno, že vytrvalostní činnost je tím nejlepším lékem na řadu zdravotních komplikací. Pokud je kardiorespirační cvičení prováděno správně, stává se zdrojem radosti a zvyšuje kvalitu života v každém věku. Fyzická vytrvalost je schopnost vykonávat určitou pohybovou činnost po delší dobu (nejméně 20-40 minut) bez výrazného poklesu výkonnosti, tj. v podstatě odolávat únavě.

Co můžeme očekávat, když se přestaneme pravidelně hýbat?

Dlouhodobá tělesná nečinnost, odborně nazývaná jako inaktivita, má na náš organismus neblahý vliv. Bez přiměřeného pohybu se rychle snižuje tolerance i na malou tělesnou zátěž (dochází k tzv. desadaptaci).

To má za následek zhoršení základních životních funkcí organismu, úbytek svalstva, řídnutí kostní tkáně neboli osteoporózu, snížení citlivosti na insulin. Také se značně zvyšuje únavnost, dušnost i při nízkém zatížení. Jak lze tento stav výrazně zlepšit?

Přínosy vytrvalostního tréninku

Pravidelné aerobní cvičení snižuje krevní tlak a množství cholesterolu v krvi. Zvětšuje se energetický výdej, zlepšuje se činnost srdce a plic. Dobrá zdatnost kardiorespiračního systému vám umožní snadněji zvládat dlouhotrvající tělesnou i duševní zátěž. S přibývajícími léty budete bez problému schopni čelit nárokům pracovního života či doběhnout na autobus, aniž byste se cítili fyzicky vyčerpáni. Navíc vám dodá životní energii a pozitivně naladí.

To už jsou dostatečně silné argumenty k tomu začít užívat tento nejlepší lék na řadu zdravotních neduhů pravidelně a v přiměřených dávkách, nemyslíte? Má to však malý háček. Ptáte se jaký? Pro dosažení pozitivního účinku na náš organismus je třeba:

1. ke cvičení přistupovat aktivně a mít z pohybu radost, tj. trénink má být zábavou,

2. vykonávat jej pravidelně, alespoň 3-4krát v týdnu, minimálně 20, optimálně 30-40 minut,

3. nepřetržitě střední intenzitou (ev. při nižší intenzitě až 1 hodinu) a dodržovat základní tréninkové zásady.

Jaké aerobní cvičení zvolit?

Postupně si představíme 6 nejlepších vytrvalostních aktivit z hlediska kladných účinků na naše zdraví. Patří sem: rychlá chůzeplaváníběhběh na lyžíchcyklistikain-line bruslení. Stačí si jen vybrat a hurá ven na čerstvý vzduch, do bazénu nebo nejbližšího fitness centra.

TIP

Chcete vědět, kolik kilojoulů svou oblíbenou aerobní činností spálíte? Využijte potom databázi kardio aktivit. Obsahuje více než 250 různých pohybových činností. Stačí zadat délku vybrané aktivity v minutách a FitCoach její energetický výdej ihned spočítá.

Komentujte