Jsem Váš online trenér

Chci se registrovat

Briliantové členství

Chci vědět více

Cvičební pomůcky

Přejít do e-shopu

Prohledejte si cviky

Pondělí, 8. Leden, 2018

Jak sportovat v zimě


Když začne zima, může vyvstat otázka, jak sportovat? Samozřejmě, máme mnoho zimních sportů: lyžování, bruslení, sáňkování. Za předpokladu že je dostatek sněhu. Pokud není v nižších polohách dostatek sněhu, pak nezbývá, než vyrazit na hory. To však může být časově náročné. Takže zbývá bruslení, ale i zde jste limitováni venkovní teplotou, nebo otevírací dobou nejbližšího zimního stadiónu.

Další možností mohou být tzv. indoor activity. Nejčastěji lidé asi chodí do fitness center kde je dnes velmi široká nabídka. Od klasického posilování s činkami či na strojích, až po skupinové lekce spinningu, yogy, pilates, kruhové tréninky atd. Dnes už lze také hrát v halách tenis, beach volleyball, futsal,..Další skvělou aktivitou je plavání. Výběr indoor aktivit je opravdu velký a myslím, že každý si přijde na své.

Pokud jste ale příznivcem venkovních aktivit, tak můžete pokračovat i nadále ve svých oblíbených sportech. Jestliže je však chcete přečkat ve zdraví a pohodě, pak je dobré dodržovat několik důležitých zásad.

1. Zásada je, správně se obléci. Důležité je tzv. vrstvení.

První vrstvu tvoří funkční přiléhavé tričko s krátkým či dlouhým rukávem, které vytvoří první vrstvu a hlavně odvede pot do vrstvy další. V případě, když teplota klesá hlouběji pod nulu, je možné obléci i několik základních vrstev přes sebe.

Druhá vrstva je tzv. „izolační“. Její hlavní funkcí je udržení teploty uvnitř a posouvá vlhkost a pot směrem ven. Výběr tloušťky vrstvy záleží na teplotě. Moderní prodyšné materiály mají výbornou schopnost rychle schnout. Jako izolační vrstvu lze zvolit dlouhý zateplený dres nebo fleesovou mikinu.

Třetí vrstva slouží hlavně jako ochrana před profouknutím. Na trhu je spousta lehoučkých větrovek s vrstvou windstopper, ale zároveň s odvětráním v oblasti podpaží a zad.

Při teplotách nad nulou můžete zvolit šusťákovou vestičku. Při teplotách okolo nuly a pod, už zvolte spíše běžkařskou bundu s úpravou proti větru a pružnými prodyšnými díly na zádech.

Při teplotách okolo 10 °C nad nulou si můžete obléci pouze první a třetí vrstvu. Krk chraňte tunelem, a hlavu čepicí, čelenkou, nebo kuklou podle teploty a hustoty vlasů. Při teplotách okolo nuly si obličej chraňte krémem.

Určitě nezapomeňte na rukavice. Podle pocitu zvolte jejich sílu. Na spodní část těla stačí sportovní legíny, případně zateplené nebo softshellové kalhoty, anebo na ně ještě běžecké, nebo cyklistické kraťasy.

Obujte kvalitní, pohodlné a nepromokavé sportovní boty – příp. existují i nepromokavé návleky na běžecké boty, které ale chrání hlavně u kotníku. Pokud vyrazíte na kole, neměly by chybět návleky na tretry, které můžou být i nepromokavé. Ponožky by také měly být silnější, zateplené, nikdy by však neměly být moc stažené.

Pohled na teploměr nestačí. Někdy se může tepolota na teploměru a pocitová teplota hodně lišit. Pokud nemáte odhad, vyjděte v oblečení ven či na balkon a na pár minut tam zůstaňte. Měla by vám být mírná zima. V prvních minutách venkovní sportovní aktivity byste měli cítit lehký chlad. Při pohybu se pak velice rychle zahřejete na komfortní teplotu.

2. Po ukončení aktivity nezůstávejte dlouho ve zpoceném oblečení

Co nejříve se převlečte do suchého. Teplá sprcha, a teplý nápoj určitě prospěje.

3. Zvolte spíše nižší střední intenzitu

Vyhnete se tak případným pádům a zraněním.

4. Snažte se dýchat nosem

Při dýchání nosem se vzduch čistí, zvlhčuje a hlavně ohřívá. Pokud to nedokážete, zakryjte si spodní část obličeje šátkem, tunelem nebo kuklou.

5. Záhřejte se aktivitou, kterou máte v plánu (běh, kolo, svižná chůze)

Začněte velmi nízkou intenzitou, kontrolujte své pohyby a postupně zvyšujte intenzitu. Vyhněte se jakémukoliv statickému protahování. Statický strečink svalů s tendencí ke zkrácení proveďte až v teple po aktivitě.

Komentujte