Čtvrtek, 10. Září, 2015

Cvičení s medicinbalem pro rozvoj fyzické kondice

Medicinbal je další cvičební náčiní, které vám může pomoci zlepšit kondici a ještě se přitom zabavit. Jedná se o skvělou pomůcku, která najde své využití při rozvoji výbušné síly, rychlosti, koordinace i vytrvalosti. Jako prostředek pro zlepšení kondice sportovců lze medicinbal využít takřka ve všech sportech. Přitom se jedná o jednu z nejstarších pomůcek silového a kondičního tréninku.

Stručné seznámení

Medicinbaly se dříve vyráběly z kůže. V dnešní době jsou již většinou gumové. Jejich výhodou je pružnost. Tím pádem je možné odrážet je např. od podlahy, zdi a chytat zpět.

Na trhu jsou i medicinbaly, které se dají dohustit. Tím se reguluje jejich odskok. Dále se dělí dle hmotnosti a velikosti. Mohou být i různé varianty s úchyty či popruhy.

Výhody využití medicinbalu

1. Malé rozměry (skladnost – přeprava),

2. malé nároky na prostor (možnost cvičit v posilovně, doma i venku),

3. možno cvičit celoročně.

5 hlavních důvodů, proč medicinbal používat

Je to skvělý pomocník:

1. v rehabilitaci

2. v silovém tréninku:

» ve výdržích ve statických polohách (izometrická kontrakce)

› např.: Přednožování nohy s druhou nohou na medicinbalu

 

 

 

 

» při pohybu (izotonická kontrakce)

› např.: Výpady v chůzi s vytáčením trupu

 

 

 

 

» chytání a následné odhození (plyometrický trénink)

› např.: Odhozy v leže na břiže s medicinbalem ve dvojici

 

 

 

 

» rychlé odhazování, výskoky (explozivní síla)

› např.: Dřep s výskokem s medicinbalem

 

 

 

 

3. při koordinačním cvičení

4. balančním cvičení (stoj na medicinbalu, nebo v kombinaci s jiným balančním náčiním)

5. kompenzačním cvičení (střídavé odhozy pravou a levou rukou)

Bezpečnostní doporučení

» Začínejte vždy nejjednodušší variantou cviku.

» Pokud používáte medicinbal jako přídavnou zátěž, pak je důležité nejdříve zvládnou správnou techniku cviku bez přidané zátěže.

» Začínejte vždy s lehčím medicinbalem. Postupně zvyšujte jeho hmotnost.

» Na rozdíl od expanderu nelze odpor regulovat. Je dán hmotností medicinbalu. Proto je jeho použití v kondiční přípravě dětí omezeno. Doporučuje se ho zařadit okolo 11 let věku dítěte. Hmotnost medicinbalu volíme od 1 do 3 kg. Cvičení vždy přizpůsobte věku a schopnostem dítěte.

» Věnujte zvýšenou pozornost při chytání medicinbalu před obličejem. Nejdříve si vyzkoušejte chytání před hrudníkem. Prsty držte vějířovitě roztažené a paže natahujte proti míči. Jejich pokrčením ztlumte dopad medicinbalu.

» Cvičte vždy se suchým medicinbalem. Dávejte pozor i na zpocené či mokré dlaně.

» Nezapomínejte na správné dýchání.

Cvičební doporučení

1. Začínejte základními cviky pro celé tělo. Postupně můžete přidávat speciální cviky.

2. Střídejte cviky i formy zatížení, aby byl trénink pestrý a zábavný.

3. Intenzitu zvyšujte postupně tím, že: zvýšíte hmotnost medicinbalu, zvětšíte vzdálenost od zdi nebo cvičebního partnera. Dále můžete zvýšit intenzitu i dynamikou odhozu, či změnou polohy.

Komentujte