Úterý, 20. Srpen, 2013

Ženy a mýty o posilovně

Často, když za mnou přijde do fitness centra nová klientka, ustrašeně se kouká po posilovně a posilovacích strojích. Já vím, že hned brzy během našeho rozhovoru o jejích cílech zazní věta: „Hlavně nechci mít velké svaly a tak bych se chtěla vyhnout posilovacím strojům. Z těch na mě jde hrůza.“ A přestože jsem si myslela, že tento mýtus o velkých svalech a ženách posilujících v posilovně je dávno zažehnán, stále zjišťuji, že se pletu.

Posilovny jen pro ženy

Ano, stále se v posilovnách pohybují především „hekající“ muži s naloženými činkami, ze kterých jde často strach. Na tento popud vznikly tzv. fitka pouze pro ženy, kde se ženy nepotkávají s muži v jedné posilovně, ale „užívají si klidu“ ve fitku, kde cvičí jen ta něžnější část lidské populace. Cvičí i na strojích a po vedením trenérek. Tento nový trend se chytil dle očekávání. Plní svůj účel – přesvědčit ženy, že posilovat je dobré. Posilování na strojích je také dobré a zdravé, a že z toho nerostou svaly jako hory.

Testosteron

Testosteron patří mezi nejznámější mužské hormony. Právě mužské hormony způsobují nárůst svalové hmoty. Normální žena má také mužské hormony, ale má jich 15x méně. To znamená, že se jí svaly rozhodně „nenafouknou“ do velkých rozměrů. Rozhodně to znamená, že se zpevní, vytvarují, budou dobře vypadat, protože zformují celou postavu. Jak je možné, že jsou vidět ženy s hordou svalů zvedající stokilové zátěže na kulturistických kláních?

Ženy a kulturistika

Ano, i takové ženy existují. Ale takové ženy doplňují právě mužské hormony. Jedí speciální stravu, dodržují opravdu přísný životní režim a berou spoustu doplňků stravy. To vše ještě mírně řečeno. Pokud to přeženou, pak se dostáváme k zárodku vtipů o ženách vypadajících jako muži, s mužským hlasem a ochlupením na hrudi. Při běžné stravě a životě klasické ženy, se k tomu opravdu nelze dopracovat.

Opakování a zátěže

Také si všimněte, že ti muži s vytvarovaným každičkým svalem na těle, často zvedají velké zátěže v 3-5 opakováních. Všimněte si zároveň, co při takovém cviku dělají jejich svaly. Podívejte se hned někam jinam, kde posiluje ne úplně sportovně vypadající muž nebo ještě lépe žena, která zvedá malé váhy (například 20 kg na cviku na nohy).

Bez větších problémů a zvukového doprovodu je zvedne 15-20 ti opakováních. Ano, druhá varianta sedí právě na vás. Proto dámy, zvedejte v posilovně takové zátěže, abyste je zvládly (samozřejmě s úsilím) zvednout 15-20x a ve třech sériích po sobě.

Co ženy chtějí a jak toho dosáhnout

Velké procento žen, které se rozhodnou začít cvičit a navštíví fitko, touží po tom shodit nějaké to kilo, zpevnit bříško a hýždě. Receptem je pak v první řadě pravidelnost cvičení, kdy je dobré cvičit alespoň třikrát týdně. Vhodné je kombinovat posilovací trénink – ať už na strojích nebo s vahou vlastního těla a balančními pomůckami – s aerobní aktivitou jako je běh, chůze, skákání přes švihaldo, kolo (rotoped) nebo squash, badmitnon, tenis.

Nejlépe vám v rozjezdu k vašemu cíli a sestavení toho správného tréninku pomůže osobní trenér. Který vám také ukáže správnou techniku jednotlivých cviků.

Výhoda posilovacích strojů

Nespornou výhodou posilovacích strojů pro začátečníky je to, že na mnohých se nedá moc pokazit. Krom obrázků, které na jednotlivých strojích bývají (jak cvičit a jaké svaly se tím zapojí), je technika cvičení na strojích často mnohem jednodušší, než při posilování s vahou vlastního těla nebo balančními pomůckami, kde se chyb dá „nasekat“ mnohem více. Můžou poté vést i ke zdravotním potížím (přetěžování bederní oblasti, krční páteře, atd.).

Trenér jako motivátor

Další výhodou investice do osobního trenéra je ta, že pokud se už trochu znáte, tak víte, že je rozdíl mezi tím „chtít se sebou něco dělat“ a „vydržet v tom se sebou něco dělat“. Často zůstáváte u té první věty? Protože posilovna vás nebaví? Na posilování s pomůckami si nevěříte?

Zkušený a vzdělaný osobní trenér má v zásobě mnoho variant jednoho cviku, případně mnoho různých cviků na určitou svalovou skupinu. Díky tomu váš trénink udělá pestřejší a zábavnější. Navíc si s osobním trenérem nebo trenérkou můžete popovídat o vašich starostech, radostech, zážitcích. Najednou vás to celé prostě vtáhne do sebe a začne bavit. Taková investice se jistě vyplatí.

Skupinové tréninky v posilovně

Různá fitka již nabízejí tzv. „skupináče! Neboli skupinové tréninky v posilovně. Kdy se sejde skupinka cca 3-5 klientů. Těm připraví trenér vlastně kruhový trénink za pomoci posilovacích strojů, balančních pomůcek, cviků s vahou vlastního těla. Je to varianta levnější, než osobní trenér.

Nevýhodou ovšem je, že jsou předem dané časy takových tréninků a nemůžete si tak příliš vybírat kdy a také co chcete sama nejvíc trénovat. Ale může vám to dopomoci při seznamování se stroji a se správnou technikou cvičení. Takže pokud o nějakém „skupináči“ ve svém okolí víte, neváhejte si jej vyzkoušet.

Doufám, že se mi podařilo znovu trochu osvětlit problematiku cvičení na strojích a ženách. Sama jsem dlouhé roky nebyla vyznavačkou cvičení na strojích. Hlavně z důvodu toho, že mi to nepřišlo nijak zábavné. Postupem času jsem došla k závěru, že i takový trénink se dá udělat zábavně, ale hlavně účinně.

Stroje skutečně v některých případech jsou dobrým řešením a správnou variantou. Navíc, mnohé jednostranně zatěžující sporty, které vás baví, si zasluhují také kompenzaci toho jednostranného zatížení (tenis, badminton, squash…). Tím právě je posilovací trénink, kterým předejdete do budoucna různým bolestem a zraněním.

Komentujte