Středa, 10. Červenec, 2013

Cvičení ve vodě: Zdravá metoda šetrná k pohybovému aparátu

Cvičení ve vodě je dnes již známá alternativa cvičení. O její oblíbenosti se dá spekulovat. Mnozí dávají přednost klasické posilovně nebo cvičení s pomůckami či skupinovým cvičením v tělocvičně. Nikdy neměli chuť vyzkoušet cvičení ve vodě. Jiní si pohyb ve vodě nemůžou vynachválit.

Obezita a voda

Pokud se rozhodne pro změnu člověk obézní a chce se sebou konečně něco udělat, pak doporučení na cvičení ve vodě jsou na místě. Voda nejen že pomůže psychice i motivaci samotného cvičence nebo cvičenkyně, protože zatímco zrcadla v sálech nebo posilovnách dotyčného straší, voda více schová. A co navíc – tuk se s touto variantou cvičení dá brát i jako „lehká“ výhoda – on totiž nadnáší.

Vodní prostředí šetří klouby, dovoluje vlastní tempo a intenzitu cvičení. Cvičení ve vodě je bezpečnější, než v tělocvičně. Rozhodně si na něm s menší pravděpodobností nějaký sval natáhnete. Voda také skvěle trénuje správné držení těla, protože už jen chůzí musíte překonávat velký odpor a zatínáte tak i břišní svalstvo.

Cvičební pomůcky

Cvičení ve vodě je nejefektivnější, pokud se při něm používají  různé cvičební pomůcky, činky, doplňky. Ty totiž ještě zvětšují odpor, buduje se svalová hmota. Jak je již obecně známo – více svalové hmoty, lepší spalování a rychlejší metabolismus.

Odbourávání tuků

Ve vodě odpadá problém s pocením. Voda má také jednu nevýhodu. I v aerobním prahu se málo spaluje tuk. Tělo má totiž v chladnějším prostředí automaticky potřebu chránit vnitřní orgány a to právě podkožní vrstvou tuku. Mnohé tento fakt právě od cvičení ve vodě odrazuje. Určitě je vhodné cvičební lekce nakombinovat. Každá z nich má své velké výhody, které když se spojí, dokáží udělat velké věci.

Vztlak ve vodě

Z fyziky ho všichni známe nebo jsme o něm alespoň slyšeli. V praxi působí tak, že čím více tuku člověk má, tím více je vodním prostředím nadnášen. Čím méně tuku člověk má, tím méně je nadnášen. I proto jsou ženy obecně ve vodě lépe nadnášeny, než muži.

Viskozita

Viskozita neboli tření způsobuje ve vodě větší odpor, než samotný vzduch. Proto cvičení ve vodě způsobuje zvýšení spotřeby energie.

Warm up a strečink

Voda pomáhá zapojit do cvičení při tom samém cviku v té samé poloze i jiné svaly. A to díky odporu vody a nadnášení vodou. Při cvičení ve vodě není třeba provádět strečink, protože opoziční svaly jsou automaticky protahovány, ale nezanedbávejte warm up neboli zahřátí. Během zahřátí využívejte pohyby mírné intenzity a zapojte velké svalové skupiny těla v malém rozsahu. Jako příklad může sloužit běh ve vodě vpřed a vzad nebo do kolečka.

Závěrem tedy určitě cvičení ve vodě doporučíme. Vyzkoušejte jej. Třeba mu přijdete opravdu na chuť. Uvidíte skvělé výsledky nejen na tělo, ale i na náladu a duši. Pokud si zvolíte správnou lekci a instruktora, nemusíte se vody bát. Ani v případě, že neumíte plavat nebo máte pocit, že s vodou nejste úplně kamarádi. I tuto překážku vám možná cvičení ve vodě pomůže překonat a budete na sebe hrdí! Takže otevřete počítač, začněte surfovat po síti a hledat nejbližší „vodní lekce“.

Komentujte